Design research has only recently become aware of the complexity of the gender spectrum as an issue influencing the design practice and the effects on the use and purchase of products. Subject to stylistic stereotypes, inconsistent habits, and outdated assumptions about who will or will not use/purchase certain artifacts, design often perpetuates such damaging and inaccurate communicative clichés supporting patriarchal and capitalist power structures. Structures that are now anachronistic. However, at a time of renewed interest in feminisms, transgenderism and gender fluidity, some case studies highlight how certain sectors and fields of design are striving to enhance products, communications, and environments with more subtle and eclectic investigations and interpretations of gender complexity.
La ricerca in design è diventata solo recentemente consapevole della complessità dello spettro di genere come una questione influenzante non solo la pratica stessa del design, ma anche gli effetti sull’uso e l’acquisto dei prodotti. Soggetto a stereotipi stilistici, abitudini inconsistenti, e a supposizioni oramai superate su chi userà/ acquisterà o meno determinati artefatti, il design ancora spesso si trova a perpetuare tali dannosi e imprecisi cliché comunicativi, sostenendo strutture di potere patriarcali e capitalistiche. Strutture oramai anacronistiche. Tuttavia, in un momento di rinnovato interesse per i femminismi, per il transgenderismo e per la gender-fluidity, alcuni casi studio evidenziano come alcuni settori e alcuni ambiti del design si stiano sforzando di valorizzare prodotti, comunicazioni, e ambienti con indagini e interpretazioni più sottili ed eclettiche sulla e della complessità genere.
Gender-complexity by design. Decostruire il binarismo di genere attraverso il design di packaging innovativi e sostenibili / Marino, Cristina; Remondino, Chiara. - (2023), pp. 534-541. (Intervento presentato al convegno DesignIntorno. Conferenza annuale della Società Italiana di Design. tenutosi a Alghero nel 4-5 Luglio 2022).
Gender-complexity by design. Decostruire il binarismo di genere attraverso il design di packaging innovativi e sostenibili.
Cristina, Marino;
2023-01-01
Abstract
Design research has only recently become aware of the complexity of the gender spectrum as an issue influencing the design practice and the effects on the use and purchase of products. Subject to stylistic stereotypes, inconsistent habits, and outdated assumptions about who will or will not use/purchase certain artifacts, design often perpetuates such damaging and inaccurate communicative clichés supporting patriarchal and capitalist power structures. Structures that are now anachronistic. However, at a time of renewed interest in feminisms, transgenderism and gender fluidity, some case studies highlight how certain sectors and fields of design are striving to enhance products, communications, and environments with more subtle and eclectic investigations and interpretations of gender complexity.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.