The beginning of the so-called Pythian movement of the Homeric Hymn to Apollo presents a song-and-dance scene of Apollo and certain deities on Mount Olympus. Thanks to some formal and poetic features, such as ring composition, verses 182–206 consist of a narrative core which exhibits the cognitive linguistic feature of iconicity, namely the circular shape. This epic passage (HHAp 182–206) is then investigated in the frame of oral literature, comparative Indo-European poetics and formal poetic analysis. The text presents awkwardness in meter and diction, which are argued as being a precise “intent” of the poet (Werner Knobl). Nevertheless, the passage exhibits a precise composition and aims to celebrate Apollo’s kleos through his Oracle at Delphi.
L’inizio della cosiddetta sezione delfica dell’Inno omerico ad Apollo illustra una scena di esecuzione corale da parte di Apollo e alcune precise divinità sul Monte Olimpo. Aspetti formali e tecniche poetiche, come la composizione ad anello, marcano i versi 182–206 come un’unità narrativa a sé stante. Nella narrazione è presente anche un elemento di iconicità, come la figura del cerchio, che è possibile analizzare attraverso la linguistica cognitiva. Infine, il passaggio epico (HHAp 182–206) viene studiato nell’ottica della letteratura orale, la poetica indoeuropea comparata e l’analisi formale della poesia. Nonostante alcune anomalie metriche e stilistiche, che vengono analizzate come una precisa “intenzione” del cantore (Werner Knobl), il brano mostra una precisa costruzione con l’obiettivo di celebrare il kleos di Apollo attraverso il suo Oracolo a Delfi.
Language Use and Iconicity in the Homeric Hymn to Apollo (182–206): Meter and Poetics, Orality and Storytelling / Muscianisi, Domenico Giuseppe. - In: ANNALI DEL DIPARTIMENTO DI STUDI LETTERARI, LINGUISTICI E COMPARATI. SEZIONE LINGUISTICA. - ISSN 2281-6585. - 13:(2024), pp. 121-145.
Language Use and Iconicity in the Homeric Hymn to Apollo (182–206): Meter and Poetics, Orality and Storytelling
Muscianisi, Domenico Giuseppe
2024-01-01
Abstract
The beginning of the so-called Pythian movement of the Homeric Hymn to Apollo presents a song-and-dance scene of Apollo and certain deities on Mount Olympus. Thanks to some formal and poetic features, such as ring composition, verses 182–206 consist of a narrative core which exhibits the cognitive linguistic feature of iconicity, namely the circular shape. This epic passage (HHAp 182–206) is then investigated in the frame of oral literature, comparative Indo-European poetics and formal poetic analysis. The text presents awkwardness in meter and diction, which are argued as being a precise “intent” of the poet (Werner Knobl). Nevertheless, the passage exhibits a precise composition and aims to celebrate Apollo’s kleos through his Oracle at Delphi.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.