The essay retraces and reconstructs for the first time the traces of a journey that saw Luciano Caruso (1944-2002) and Claudio Parmiggiani (1943) actively engage in dialogue on common and interacting perspectives between artistic experimentation, publishing, and artist’s books. Through the study of correspondence and other rare archival materials, the early years of this partnership are explored, during which exchanges between the two artists appear intense and constant, only to become less frequent in the subsequent decades until the resumption of collaboration with the exhibition and editorial project Alfabeto in sogno (2002). Emblematic among the various shared projects realized during the 1970s are the limited edition works created by Parmiggiani within some alternative publishing series conceived and coordinated by Caruso in Naples, such as the small-format artist’s books 5 carte zoogeografiche (Continuum, Naples 1972) or Yang-Yin (Visual Art Center, Naples 1975). These works, with a strong analytical and visual imprint, would ideally dialogue some years later with the edition Piccola teoria della citazione (1974) presented by Caruso, along with the printed reissue of Caffèconcerto. Alfabeto a sorpresa (1916) by Francesco Cangiullo, in the fifth issue of the container magazine «Tau/ma» edited by Parmiggiani and Mario Diacono.
Il contributo ripercorre e ricostruisce per la prima volta le tracce di un itinerario che ha visto Luciano Caruso (1944-2002) e Claudio Parmiggiani (1943) dialogare e confrontarsi attivamente su prospettive comuni e interagenti tra sperimentazione artistica, editoria e libro d’artista. Attraverso lo studio della corrispondenza e di altri rari materiali d’archivio, si approfondiscono in particolare gli anni d’avvio di questo sodalizio, durante i quali gli scambi tra i due artisti appaiono costanti e frequenti, per poi diradarsi nei decenni successivi sino alla ripresa della collaborazione con il progetto espositivo ed editoriale di Alfabeto in sogno (2002). Emblematici, tra i vari e condivisi progetti realizzati nel corso degli anni Settanta, sono i lavori a tiratura limitata pubblicati da Parmiggiani all’interno di alcune collane di editoria alternativa ideate e coordinate da Caruso a Napoli, come i libri d’artista di piccolo formato 5 carte zoogeografiche (Continuum, Napoli 1972) o Yang-Yin (Visual Art Center, Napoli 1975). Lavori, questi, dalla forte impronta analitica e visuale, che avrebbero dialogato idealmente a distanza di alcuni anni con l’edizione Piccola teoria della citazione (1974) presentata da Caruso, insieme alla riedizione a stampa di Caffèconcerto. Alfabeto a sorpresa (1916) di Francesco Cangiullo, nel quinto numero della rivista-contenitore «Tau/ma» curata da Parmiggiani e Mario Diacono.
Luciano Caruso e Claudio Parmiggiani: dialoghi e interazioni al confine tra parola e immagine / Acocella, Alessandra. - In: STUDI DI MEMOFONTE. - ISSN 2038-0488. - 33(In corso di stampa).
Luciano Caruso e Claudio Parmiggiani: dialoghi e interazioni al confine tra parola e immagine
Alessandra Acocella
In corso di stampa
Abstract
The essay retraces and reconstructs for the first time the traces of a journey that saw Luciano Caruso (1944-2002) and Claudio Parmiggiani (1943) actively engage in dialogue on common and interacting perspectives between artistic experimentation, publishing, and artist’s books. Through the study of correspondence and other rare archival materials, the early years of this partnership are explored, during which exchanges between the two artists appear intense and constant, only to become less frequent in the subsequent decades until the resumption of collaboration with the exhibition and editorial project Alfabeto in sogno (2002). Emblematic among the various shared projects realized during the 1970s are the limited edition works created by Parmiggiani within some alternative publishing series conceived and coordinated by Caruso in Naples, such as the small-format artist’s books 5 carte zoogeografiche (Continuum, Naples 1972) or Yang-Yin (Visual Art Center, Naples 1975). These works, with a strong analytical and visual imprint, would ideally dialogue some years later with the edition Piccola teoria della citazione (1974) presented by Caruso, along with the printed reissue of Caffèconcerto. Alfabeto a sorpresa (1916) by Francesco Cangiullo, in the fifth issue of the container magazine «Tau/ma» edited by Parmiggiani and Mario Diacono.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.