The paper analyzes administrative and constitutional case law, which, in light of the different ontological foundations of qualifying educational paths and doctoral programs, has ruled that a PhD degree is not equivalent to the qualification required for access to the competitive examination for teaching in lower and upper secondary schools. The study highlights the predominant aspects of continuity in this jurisprudential stance, as well as some contradictions.
Lo scritto analizza la giurisprudenza amministrativa e costituzionale che, alla luce di un differente fondamento ontologico dei percorsi formativi abilitanti e di quelli di dottorato, ha ritenuto il titolo di dottore di ricerca non equiparabile all’abilitazione per l’accesso al concorso per l’insegnamento nella scuola secondaria, di primo e secondo grado. Di tale orientamento giurisprudenziale mette in luce i prevalenti profili di continuità e alcune aporie
La differenza ontologica fra i percorsi formativi del dottorato di ricerca e quelli abilitanti all’insegnamento nella scuola / Cocconi, Monica. - In: GIORNALE DI DIRITTO AMMINISTRATIVO. - ISSN 1591-559X. - 5(2024), pp. 711-719.
La differenza ontologica fra i percorsi formativi del dottorato di ricerca e quelli abilitanti all’insegnamento nella scuola
Monica Cocconi
2024-01-01
Abstract
The paper analyzes administrative and constitutional case law, which, in light of the different ontological foundations of qualifying educational paths and doctoral programs, has ruled that a PhD degree is not equivalent to the qualification required for access to the competitive examination for teaching in lower and upper secondary schools. The study highlights the predominant aspects of continuity in this jurisprudential stance, as well as some contradictions.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.