Starting from some theoretical connections between Intercultural Pedagogy and Philosophy for Chil- dren, this paper delves into the principle of dialogue as a central educational criterion for both ap- proaches and, in particular, a meaningful tool for intercultural planning in schools where the plurality of children's perspectives and the way in which they compare their thoughts is strongly encouraged. To emphasize the relevance of this principle in the formation of minds open to multiple viewpoints, the paper analyses some transcripts of discussions held with two groups of primary school pupils, en- gaged in the search for shared meanings of terms such as equality, similarity and difference upon ob- servation of their daily lives.

A partire da alcune connessioni teoriche tra la Pedagogia Interculturale e la Philosophy for Chil- dren, l’articolo approfondisce il principio del dialogo ritenuto un criterio educativo centrale per entrambi gli approcci e, in particolare, dispositivo portante la progettualità interculturale a scuola. Per sottolineare la rilevanza di tale principio nella formazione di un pensiero aperto alla pluralità dei punti di vista, sono state analizzate alcune trascrizioni di discussioni svolte con due gruppi di alunni di scuola primaria, impegnati nella ricerca di significati condivisi rispetto a parole come uguaglianza, somiglianza e differenza emerse dall’osservazione della loro vita quotidiana.

Scoprire differenze e somiglianze. Il dialogo come pratica educativa nella scuola primaria / Scarpini, Mariangela; Bolognesi, Ivana; Grasso, Ludovica. - In: STUDIUM EDUCATIONIS. - ISSN 2035-844X. - 2 - Dicembre 2023:XXIV(2023), pp. 149-158.

Scoprire differenze e somiglianze. Il dialogo come pratica educativa nella scuola primaria

Mariangela Scarpini
;
2023-01-01

Abstract

Starting from some theoretical connections between Intercultural Pedagogy and Philosophy for Chil- dren, this paper delves into the principle of dialogue as a central educational criterion for both ap- proaches and, in particular, a meaningful tool for intercultural planning in schools where the plurality of children's perspectives and the way in which they compare their thoughts is strongly encouraged. To emphasize the relevance of this principle in the formation of minds open to multiple viewpoints, the paper analyses some transcripts of discussions held with two groups of primary school pupils, en- gaged in the search for shared meanings of terms such as equality, similarity and difference upon ob- servation of their daily lives.
2023
A partire da alcune connessioni teoriche tra la Pedagogia Interculturale e la Philosophy for Chil- dren, l’articolo approfondisce il principio del dialogo ritenuto un criterio educativo centrale per entrambi gli approcci e, in particolare, dispositivo portante la progettualità interculturale a scuola. Per sottolineare la rilevanza di tale principio nella formazione di un pensiero aperto alla pluralità dei punti di vista, sono state analizzate alcune trascrizioni di discussioni svolte con due gruppi di alunni di scuola primaria, impegnati nella ricerca di significati condivisi rispetto a parole come uguaglianza, somiglianza e differenza emerse dall’osservazione della loro vita quotidiana.
Scoprire differenze e somiglianze. Il dialogo come pratica educativa nella scuola primaria / Scarpini, Mariangela; Bolognesi, Ivana; Grasso, Ludovica. - In: STUDIUM EDUCATIONIS. - ISSN 2035-844X. - 2 - Dicembre 2023:XXIV(2023), pp. 149-158.
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