Since the birth of the film industry, characters and environments from Dante’s Inferno have frequently been brought to the screen, but from the end of the Fifties they begin to be represented in less explicit ways. These films have been considerably less studied than the adaptations of the first half of the century, although they are just as interesting. This essay aims to trace some references contained in two visionary films from the Sixties that are not explicit adaptations of the first canticle: Kenneth Anger’s Inauguration of the Pleasure Dome and Federico Fellini’s Satyricon.
Fin dalla nascita dell’industria cinematografica, personaggi e ambienti dell’Inferno di Dante sono stati frequentemente portati sul grande schermo, ma dalla fine degli anni Cinquanta in poi iniziano a essere rappresentati in modi via via sempre meno espliciti. Sebbene sia altrettanto interessante rispetto alla produzione della prima metà del secolo, quella successiva è stata decisamente meno studiata. Il saggio si propone quindi di rintracciare alcuni riferimenti contenuti in due visionari film degli anni Sessanta che non sono espliciti adattamenti della prima cantica: Inauguration of the Pleasure Dome di Kenneth Anger e il Fellini-Satyricon.
Visioni dell’Aldilà, al di là della visione. Suggestioni dantesche in Inauguration of the Pleasure Dome e nel Fellini-Satyricon / Malvezzi, Jennifer. - In: RICERCHE DI S/CONFINE. - ISSN 2038-8411. - 6:(2021), pp. 17-30.
Visioni dell’Aldilà, al di là della visione. Suggestioni dantesche in Inauguration of the Pleasure Dome e nel Fellini-Satyricon
Malvezzi, Jennifer
2021-01-01
Abstract
Since the birth of the film industry, characters and environments from Dante’s Inferno have frequently been brought to the screen, but from the end of the Fifties they begin to be represented in less explicit ways. These films have been considerably less studied than the adaptations of the first half of the century, although they are just as interesting. This essay aims to trace some references contained in two visionary films from the Sixties that are not explicit adaptations of the first canticle: Kenneth Anger’s Inauguration of the Pleasure Dome and Federico Fellini’s Satyricon.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.