This article proposes a study of the relationship between the crisis and populism, through the case of Podemos in Spain. Populism is considered a discourse, following the approach of Patrick Charaudeau, who points out a strong link between the birth of populism and the "crisis situation". Such a situation is approached from the linguistic application of the Kübler-Ross model to the discourse of crisis. The use of political language by Podemos configures a discursive construction characterised by dichotomy, which channels an anger fed by the discourse itself and presents significant particularities from the point of view of lexical selection, above all in the choice and use of verbs that exalt the emotionality of the message and in the use of rhetorical figures such as anaphora, in the context of a significant presence of political marketing and youth language, and a great deal of attention to gender issues. In the case of Podemos, the premise of Charaudeau's crisis takes on a different perspective: it is not so much the crisis as a whole that generates the populist discourse, but the existence during the anger stage itself.

L’articolo propone lo studio del rapporto tra crisi e populismo, attraverso il caso di Podemos in Spagna. Il populismo è considerato un discorso, seguendo l’approccio di P. Charaudeau, che sottolinea la forte relazione tra la nascita del populismo e la “situazione di crisi”. Tale situazione viene analizzata attraverso l'applicazione linguistica del modello Kübler-Ross al discorso della crisi. L'uso del linguaggio politico da parte di Podemos configura una costruzione discorsiva caratterizzata dalla dicotomia, che incanala una rabbia alimentata dal discorso stesso e presenta particolarità significative dal punto di vista della selezione lessicale, soprattutto nella scelta e nell'uso di verbi che esaltano l'emotività del messaggio e nell'utilizzo di figure retoriche come le anafore, nel contesto di una rilevante presenza del marketing politico e del linguaggio giovanile, e di una grande attenzione alle questioni di genere. Nel caso di Podemos, la premessa di Charaudeau sulla crisi acquista una prospettiva diversa: non è tanto la crisi nel suo complesso a generare il discorso populista, quanto l'esistenza della fase della rabbia durante la stessa.

Populismo y etapa de la ira en el discurso de la crisis en España: el caso de Podemos / TORRE SANTOS, Jorge. - In: ARTIFARA. - ISSN 1594-378X. - Monográfico 22.1:(2022), pp. 407-429.

Populismo y etapa de la ira en el discurso de la crisis en España: el caso de Podemos

TORRE SANTOS JORGE
2022-01-01

Abstract

This article proposes a study of the relationship between the crisis and populism, through the case of Podemos in Spain. Populism is considered a discourse, following the approach of Patrick Charaudeau, who points out a strong link between the birth of populism and the "crisis situation". Such a situation is approached from the linguistic application of the Kübler-Ross model to the discourse of crisis. The use of political language by Podemos configures a discursive construction characterised by dichotomy, which channels an anger fed by the discourse itself and presents significant particularities from the point of view of lexical selection, above all in the choice and use of verbs that exalt the emotionality of the message and in the use of rhetorical figures such as anaphora, in the context of a significant presence of political marketing and youth language, and a great deal of attention to gender issues. In the case of Podemos, the premise of Charaudeau's crisis takes on a different perspective: it is not so much the crisis as a whole that generates the populist discourse, but the existence during the anger stage itself.
2022
L’articolo propone lo studio del rapporto tra crisi e populismo, attraverso il caso di Podemos in Spagna. Il populismo è considerato un discorso, seguendo l’approccio di P. Charaudeau, che sottolinea la forte relazione tra la nascita del populismo e la “situazione di crisi”. Tale situazione viene analizzata attraverso l'applicazione linguistica del modello Kübler-Ross al discorso della crisi. L'uso del linguaggio politico da parte di Podemos configura una costruzione discorsiva caratterizzata dalla dicotomia, che incanala una rabbia alimentata dal discorso stesso e presenta particolarità significative dal punto di vista della selezione lessicale, soprattutto nella scelta e nell'uso di verbi che esaltano l'emotività del messaggio e nell'utilizzo di figure retoriche come le anafore, nel contesto di una rilevante presenza del marketing politico e del linguaggio giovanile, e di una grande attenzione alle questioni di genere. Nel caso di Podemos, la premessa di Charaudeau sulla crisi acquista una prospettiva diversa: non è tanto la crisi nel suo complesso a generare il discorso populista, quanto l'esistenza della fase della rabbia durante la stessa.
El artículo propone el estudio de las relaciones entre crisis y populismo, a través del caso de Podemos en España. El populismo es considerado un discurso, siguiendo los planteamientos de Charaudeau, que señala un fuerte vínculo entre su nacimiento y la “situación de crisis”. Tal si-tuación es abordada a partir de la aplicación lingüística del modelo de Kübler-Ross al discurso de la crisis. El uso del lenguaje político por parte Podemos configura una construcción discursiva ca-racterizada por la dicotomía, que canaliza una ira alimentada por el propio discurso y presenta desde el punto de vista de la selección léxica particularidades significativas, sobre todo en la elec-ción y uso de verbos que exaltan la emotividad del mensaje y en el empleo de figuras retóricas como las anáforas, en el ámbito de una relevante presencia del marketing político y el lenguaje juvenil, y de una gran atención a las cuestiones de género. En el caso de Podemos, la premisa de la crisis de Charaudeau adquiere una perspectiva diferente: no es tanto la crisis en su conjunto la que genera el discurso populista, sino la existencia durante la crisis misma de la etapa de la ira.
Populismo y etapa de la ira en el discurso de la crisis en España: el caso de Podemos / TORRE SANTOS, Jorge. - In: ARTIFARA. - ISSN 1594-378X. - Monográfico 22.1:(2022), pp. 407-429.
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11381/2938252
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact