Increasing numbers of classrooms are equipped with interactive whiteboards (IWB). In Sardinia, during 2013 all the classroom have been equipped with IWB. Within this context, our research questions concern (a) the actual classrooms settings equipped with IWB and therefore (b) the teaching-learning strategies suggested by the classrooms settings; and thus (c) the coherence and alignment of local school settings and practices with the socio-constructivist paradigm. In order to increase the awareness about the implicit meaning of classroom setting, the participants to special courses in order to achieve the Teaching Certificate (Percorsi Abilitanti Speciali - PAS) have been invited to make a self-observation, including pictures of the classroom and a free description of a teaching-learning activity. In the field examined it seems that IWB does not transform the ecology of classrooms. Therefore the paper discusses the narrow potentiality of IWB in changing the classroom practices. Indeed IWB could enrich the lesson but the school practices does not automatically turn to a socio-constructivist paradigm.

Un numero crescente di aule è dotato di Lavagna Interattiva Multimediale (LIM). In Sardegna, nel 2013 tutte le aule sono state dotate di LIM. In questo contesto, le nostre domande di ricerca riguardano (a) l’attuale configurazione delle aule dotate di LIM e quindi (b) le strategie didattiche suggerite ai docenti dalla configurazione delle aule; (c) il livello di adozione delle indicazioni del paradigma socio-costruttivista. Allo scopo di sviluppare la consapevolezza dei modelli impliciti nelle pratiche correnti, i 240 partecipanti ai Percorsi Abilitanti Speciali realizzati dall’Università di Sassari sono stati invitati compiere un’auto-osservazione (foto e descrizione) di un’attività didattica. L’analisi qualitativa della documentazione raccolta ha evidenziato che la LIM ha confermato e rafforzato la predominanza del modello d’insegnamento uno-molti. Quindi, la sola LIM può arricchire la lezione ma le pratiche didattiche non evolvono immediatamente verso modelli costruttivisti.

Immagini dalle aule. La perdurante predominanza del modello didattico 'uno-tanti' / Calidoni, P. - In: SCUOLA DEMOCRATICA. - ISSN 1129-731X. - 1(2016), pp. 23-46. [10.12828/83011]

Immagini dalle aule. La perdurante predominanza del modello didattico 'uno-tanti'

CALIDONI P
2016-01-01

Abstract

Increasing numbers of classrooms are equipped with interactive whiteboards (IWB). In Sardinia, during 2013 all the classroom have been equipped with IWB. Within this context, our research questions concern (a) the actual classrooms settings equipped with IWB and therefore (b) the teaching-learning strategies suggested by the classrooms settings; and thus (c) the coherence and alignment of local school settings and practices with the socio-constructivist paradigm. In order to increase the awareness about the implicit meaning of classroom setting, the participants to special courses in order to achieve the Teaching Certificate (Percorsi Abilitanti Speciali - PAS) have been invited to make a self-observation, including pictures of the classroom and a free description of a teaching-learning activity. In the field examined it seems that IWB does not transform the ecology of classrooms. Therefore the paper discusses the narrow potentiality of IWB in changing the classroom practices. Indeed IWB could enrich the lesson but the school practices does not automatically turn to a socio-constructivist paradigm.
2016
Un numero crescente di aule è dotato di Lavagna Interattiva Multimediale (LIM). In Sardegna, nel 2013 tutte le aule sono state dotate di LIM. In questo contesto, le nostre domande di ricerca riguardano (a) l’attuale configurazione delle aule dotate di LIM e quindi (b) le strategie didattiche suggerite ai docenti dalla configurazione delle aule; (c) il livello di adozione delle indicazioni del paradigma socio-costruttivista. Allo scopo di sviluppare la consapevolezza dei modelli impliciti nelle pratiche correnti, i 240 partecipanti ai Percorsi Abilitanti Speciali realizzati dall’Università di Sassari sono stati invitati compiere un’auto-osservazione (foto e descrizione) di un’attività didattica. L’analisi qualitativa della documentazione raccolta ha evidenziato che la LIM ha confermato e rafforzato la predominanza del modello d’insegnamento uno-molti. Quindi, la sola LIM può arricchire la lezione ma le pratiche didattiche non evolvono immediatamente verso modelli costruttivisti.
Immagini dalle aule. La perdurante predominanza del modello didattico 'uno-tanti' / Calidoni, P. - In: SCUOLA DEMOCRATICA. - ISSN 1129-731X. - 1(2016), pp. 23-46. [10.12828/83011]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11381/2874197
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact