This work focuses on the relational dimension of meeting between teacher and students meant as structural element of teaching practice. By using group-analysis and anthropo-analysis theoretical coordinates, the authors psycho dynamically problematize some binding relational conditions which allow surfacing a group layout aimed at learning from experience with re- spect of an imaginary horizon in a perfect agreement with planning. The horizon of intercultural education is indicated as an ideal term to adjust educational practice.
Il presente lavoro si focalizza sulla dimensione relazionale dell’incontro tra docente e allievi intesa come elemento strutturale della pratica dell’insegnamento. Attraverso l’uso di coor- dinate teoriche di matrice gruppoanalitica e antropoanalitica gli autori problematizzano in sen- so psicodinamico alcune condizioni relazionali che vincolano e rendono possibile l’emersione di un assetto di gruppo volto ad apprendere dall’esperienza rispetto a un orizzonte immaginario perfettamente allineato sulla programmazione. L’orizzonte dell’educazione interculturale è indicato come termine ideale per orientare la prassi educativa.
La quotidianità dell’incontro in classe: insegnamento e alterità / Musetti, A; Pasini, C.; Cattivelli, R. - In: NARRARE I GRUPPI. - ISSN 2281-8960. - 10:1(2015), pp. 61-70.
La quotidianità dell’incontro in classe: insegnamento e alterità
Musetti A;
2015-01-01
Abstract
This work focuses on the relational dimension of meeting between teacher and students meant as structural element of teaching practice. By using group-analysis and anthropo-analysis theoretical coordinates, the authors psycho dynamically problematize some binding relational conditions which allow surfacing a group layout aimed at learning from experience with re- spect of an imaginary horizon in a perfect agreement with planning. The horizon of intercultural education is indicated as an ideal term to adjust educational practice.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.