In order to identify the major risk factors for crashes in the area of the Province of Parma, North Italy, we analyzed the Police reports of 1489 road accidents occurred in 2008. Logistic regression was used to evaluate the association of drivers and accidents characteristics with accident severity. Age classes much involved in road crash were 26-35 and 36-45 years. Women were less frequently involved in accident than men. The hourly distribution of accidents for working days, Saturday and Sunday showed that the main differences were evident during the late night hours (0 a.m.-3 a.m. on Sunday and 4-7 a.m. on Saturday, respectively). The youngest age class was involved in a greater number of accident which greatly increased on 0-3 time of day class. As far as the causes of road crashes, about half of them were attributed to violations while high-speed was found the second more frequent road crash cause surpassing alcohol and drug abuse. The risk of involvement in severe rather than non-severe accidents was significantly related with vehicle type, in that motorcycle drivers resulted severely injured in comparison with car or truck drivers. These data should influence transport and local safeties measures and policies.

Allo scopo di identificare i fattori di rischio per gli incidenti stradali a Parma e provincia, sono stati esaminati i resoconti da parte della Polizia e delle Forze dell’Ordine di 1.489 incidenti verificatisi nell’anno solare 2008. Per valutare l’associazione tra caratteristiche del guidatore, dell’incidente e gravità dello stesso è stata usata la regressione. I guidatori che hanno più incidenti sono nelle fasce d’età comprese tra i 26-35 e tra i 36-45 anni e sono maschi. La distribuzione oraria degli incidenti nei giorni lavorativi, sabato e domenica si concentra differentemente: nel fine settimana il maggiore incremento è a tarda notte (tra le 0-3 a.m. di sabato e tra le 4-7 a.m. di domenica), nei giorni feriali nelle ore di punta (8-11 a.m. e 16-19 p.m.). Per i più giovani gli incidenti sono più frequenti tra le 0-3 a.m. La metà dei sinistri è attribuibile a violazioni, seguono l’alta velocità, l’abuso di alcol e sostanze. Il rischio di riportare lesioni gravi è correlato significativamente alla tipologia di veicolo: i guidatori di motocicli hanno un rischio tre volte maggiore di essere coinvolti in incidenti con esiti più gravi rispetto ad automobilisti o camionisti. I dati ottenuti potranno essere utilizzati a livello locale per migliorare le politiche di sicurezza dei trasporti.

Drivers' behaviour. Risk factors for road accidents and safety implications. A study of 1,489 cases in the province of Parma. Il comportamento del guidatore: Fattori di rischio per gli incidenti stradali e implicazioni per la sicurezza. Uno studio su 1.489 casi nella provincia di Parma / Pino, O.; Baldari, F.; Pelosi, A.. - In: PSICOTERAPIA COGNITIVA E COMPORTAMENTALE. - ISSN 1126-1072. - 19:2(2013), pp. 141-156.

Drivers' behaviour. Risk factors for road accidents and safety implications. A study of 1,489 cases in the province of Parma. Il comportamento del guidatore: Fattori di rischio per gli incidenti stradali e implicazioni per la sicurezza. Uno studio su 1.489 casi nella provincia di Parma

Pino, O.
Writing – Original Draft Preparation
;
Pelosi, A.
2013-01-01

Abstract

In order to identify the major risk factors for crashes in the area of the Province of Parma, North Italy, we analyzed the Police reports of 1489 road accidents occurred in 2008. Logistic regression was used to evaluate the association of drivers and accidents characteristics with accident severity. Age classes much involved in road crash were 26-35 and 36-45 years. Women were less frequently involved in accident than men. The hourly distribution of accidents for working days, Saturday and Sunday showed that the main differences were evident during the late night hours (0 a.m.-3 a.m. on Sunday and 4-7 a.m. on Saturday, respectively). The youngest age class was involved in a greater number of accident which greatly increased on 0-3 time of day class. As far as the causes of road crashes, about half of them were attributed to violations while high-speed was found the second more frequent road crash cause surpassing alcohol and drug abuse. The risk of involvement in severe rather than non-severe accidents was significantly related with vehicle type, in that motorcycle drivers resulted severely injured in comparison with car or truck drivers. These data should influence transport and local safeties measures and policies.
2013
Allo scopo di identificare i fattori di rischio per gli incidenti stradali a Parma e provincia, sono stati esaminati i resoconti da parte della Polizia e delle Forze dell’Ordine di 1.489 incidenti verificatisi nell’anno solare 2008. Per valutare l’associazione tra caratteristiche del guidatore, dell’incidente e gravità dello stesso è stata usata la regressione. I guidatori che hanno più incidenti sono nelle fasce d’età comprese tra i 26-35 e tra i 36-45 anni e sono maschi. La distribuzione oraria degli incidenti nei giorni lavorativi, sabato e domenica si concentra differentemente: nel fine settimana il maggiore incremento è a tarda notte (tra le 0-3 a.m. di sabato e tra le 4-7 a.m. di domenica), nei giorni feriali nelle ore di punta (8-11 a.m. e 16-19 p.m.). Per i più giovani gli incidenti sono più frequenti tra le 0-3 a.m. La metà dei sinistri è attribuibile a violazioni, seguono l’alta velocità, l’abuso di alcol e sostanze. Il rischio di riportare lesioni gravi è correlato significativamente alla tipologia di veicolo: i guidatori di motocicli hanno un rischio tre volte maggiore di essere coinvolti in incidenti con esiti più gravi rispetto ad automobilisti o camionisti. I dati ottenuti potranno essere utilizzati a livello locale per migliorare le politiche di sicurezza dei trasporti.
Drivers' behaviour. Risk factors for road accidents and safety implications. A study of 1,489 cases in the province of Parma. Il comportamento del guidatore: Fattori di rischio per gli incidenti stradali e implicazioni per la sicurezza. Uno studio su 1.489 casi nella provincia di Parma / Pino, O.; Baldari, F.; Pelosi, A.. - In: PSICOTERAPIA COGNITIVA E COMPORTAMENTALE. - ISSN 1126-1072. - 19:2(2013), pp. 141-156.
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