At the end of the 17th century, H. Purcell writes the admirable Dido and Aeneas. Around the twenties of the same century, G. L. Bernini sculpts the virtuosic group of Aeneas, Anchises and Ascanius. For the nascent studies of historical cartography, the 16th century had already closed in the name of Aeneas’ journey, whose stops had been fixed in the tabula included by A. Ortelius in the 1595 edition of the Parergon to his Theatrum Orbis Terrarum. The present paper takes a short journey on the Aeneas’ route: a journey that, across poetry, iconography, historiography and historical geography, leads Aeneas back from the Baroque to Vergil. This paper emphasizes the paradigmatic meaning that the Romans assigned to the theme of Aeneas’ journey, as a great metaphor for their own history.
Sul finire del XVII sec. H. Purcell scrive il mirabile Dido and Aeneas; attorno agli anni Venti di quel secolo G. L. Bernini scolpisce il virtuosistico gruppo di Enea, Anchise e Ascanio. Per i nascenti studi di cartografia storica sul mondo antico, già il sec. XVI si era chiuso all’insegna del viaggio di Enea, le cui tappe avevano trovato pionieristica fissazione nella tabula che il geografo A. Ortelius comprese nell’edizione 1595 del Parergon al suo Theatrum Orbis Terrarum. Il presente studio vuole idealmente percorrere un breve viaggio sulla rotta di Enea: viaggio che, tra poesia e iconografia, antiquaria, storiografia e geografia storica sul mondo antico, riconduca dall’Enea barocco a quello di Virgilio. Auspicato approdo sarà la valorizzazione del significato esemplare che i Romani assegnarono al tema del viaggio di Enea, come grande metafora della loro storia.
Il viaggio di Enea come metafora / Pagliara, Alessandro. - (2023), pp. 1-20.
Il viaggio di Enea come metafora
Alessandro Pagliara
2023-01-01
Abstract
At the end of the 17th century, H. Purcell writes the admirable Dido and Aeneas. Around the twenties of the same century, G. L. Bernini sculpts the virtuosic group of Aeneas, Anchises and Ascanius. For the nascent studies of historical cartography, the 16th century had already closed in the name of Aeneas’ journey, whose stops had been fixed in the tabula included by A. Ortelius in the 1595 edition of the Parergon to his Theatrum Orbis Terrarum. The present paper takes a short journey on the Aeneas’ route: a journey that, across poetry, iconography, historiography and historical geography, leads Aeneas back from the Baroque to Vergil. This paper emphasizes the paradigmatic meaning that the Romans assigned to the theme of Aeneas’ journey, as a great metaphor for their own history.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.