Eulalius from Syracuse is mentioned among the bishops who during the Laurentian schism remained faithful to the legitimate pope Simmachus. Together with three other bishops from Sicily he partecipated in the synod De rebus ecclesiasticis conservandis (November 501). The episcopal see of Syracuse under the guide of Eulalius got the qualification of catholica in the Vita Fulgentii (§ 23), which dates about thirty years after the Laurentian schism. The analysis of the subscription formulas from the acta of the 501 synod let us suppose the complex nature of the qualification of Catholic assigned by the Vita Fulgentii to the sancta ecclesia Syracusana, no less “orthodox” (in dogmatic contrasts) than “universal” (in its Simmachian choice).
Tra i vescovi che, nel corso dello scisma laurenziano, rimasero fedeli alla causa del legittimo pontefice Simmaco ricorre il nome di Eulalio di Siracusa, che prese parte (assieme ad altri tre vescovi dalla Sicilia) alla sinodo De rebus ecclesiasticis conservadis del novembre 501. La sede episcopale di Siracusa sotto la guida di Eulalio riceve la qualifica di catholica nella Vita Fulgentii (§ 23), un testo di circa trent’anni successivo agli eventi dello scisma laurenziano. L’analisi delle formule di sottoscrizione degli acta della sinodo del 501 inducono a ipotizzare la natura articolata della qualifica di catholica assegnata dalla Vita Fulgentii alla sancta ecclesia Syracusana, configurantesi in senso non meno «orthodoxe» (nei contrasti dogmatici) che «universelle» (nella scelta filosimmachiana).
Sancta ecclesia catholica Syracusana, A.D. 501 / Pagliara, Alessandro. - STAMPA. - (2020), pp. 243-253.
Sancta ecclesia catholica Syracusana, A.D. 501
Pagliara Alessandro
2020-01-01
Abstract
Eulalius from Syracuse is mentioned among the bishops who during the Laurentian schism remained faithful to the legitimate pope Simmachus. Together with three other bishops from Sicily he partecipated in the synod De rebus ecclesiasticis conservandis (November 501). The episcopal see of Syracuse under the guide of Eulalius got the qualification of catholica in the Vita Fulgentii (§ 23), which dates about thirty years after the Laurentian schism. The analysis of the subscription formulas from the acta of the 501 synod let us suppose the complex nature of the qualification of Catholic assigned by the Vita Fulgentii to the sancta ecclesia Syracusana, no less “orthodox” (in dogmatic contrasts) than “universal” (in its Simmachian choice).I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.