Prompted by De Giacinto's dichotomy between scientific/theoretical and expressive language in pedagogical discourse, we try to analyze Marsilio Ficino's educational thought following the same guidelines. We focus on "El Libro dell'Amore", his reworking of Plato's "Convivium" in literary 15-th century vernacular, sketching the implications of the core role of socratic love as educational path, its alleged utility for civic life. The adoption of teacher-pupil love as main educational force places the lyrical, expressive language of Italian poetry (as revived in Florence by Poliziano) as the privileged language of education; but its strong philosophical implications, on one side, and the highly conventional features of poetry at the time, on the other, make the choice for expressive language far more nuanced.

La maieutica del «bel parlar gentile». Il rapporto tra linguaggio scientifico e linguaggio espressivo nella pedagogia di Marsilio Ficino / Salvarani, Luana. - STAMPA. - (2016), pp. 233-241. (Intervento presentato al convegno Il caso De Giacinto. L’evoluzione della teoria pedagogica tra scienza ed estetica tenutosi a Università di Parma nel maggio 2015).

La maieutica del «bel parlar gentile». Il rapporto tra linguaggio scientifico e linguaggio espressivo nella pedagogia di Marsilio Ficino

SALVARANI, Luana
2016-01-01

Abstract

Prompted by De Giacinto's dichotomy between scientific/theoretical and expressive language in pedagogical discourse, we try to analyze Marsilio Ficino's educational thought following the same guidelines. We focus on "El Libro dell'Amore", his reworking of Plato's "Convivium" in literary 15-th century vernacular, sketching the implications of the core role of socratic love as educational path, its alleged utility for civic life. The adoption of teacher-pupil love as main educational force places the lyrical, expressive language of Italian poetry (as revived in Florence by Poliziano) as the privileged language of education; but its strong philosophical implications, on one side, and the highly conventional features of poetry at the time, on the other, make the choice for expressive language far more nuanced.
2016
9788867092048
La maieutica del «bel parlar gentile». Il rapporto tra linguaggio scientifico e linguaggio espressivo nella pedagogia di Marsilio Ficino / Salvarani, Luana. - STAMPA. - (2016), pp. 233-241. (Intervento presentato al convegno Il caso De Giacinto. L’evoluzione della teoria pedagogica tra scienza ed estetica tenutosi a Università di Parma nel maggio 2015).
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11381/2806971
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact